کاهش میزان خروج کاربران از وب سایت – Bounce rate – به واسطه طراحی بهتر

طراحی وب سایت مناسب می تواند میزان خروج کاربران از وب سایت - bounce rate - را کاهش دهد


امیر سروری ۲۵ دیدگاه استاندارد وب سایت , اصول طراحی وب سایت دوشنبه, 27th فوریه , 2012 42155 بازدید

چگونه طراحی وب سایت استاندارد میتواند مانع خروج کاربران از وب سایت شود و میزان Bounce rate را کاهش دهد ؟

یک طراحی مناسب می تواند میزان خروج کاربران از وب سایت را کاهش داده و موجب افزایش فعالیت کاربران در وب سایت شود .ساختار استاندارد و مناسب با تکیه بر محتوای مناسب و کاربردی میتوانید میزان خروج کاربران از وب سایت قبل از بازدید تنها یک صفحه را بگیرید و بازدید کننده را ترغیب به دیدن تمامی صفحات وب سایت نماید .

در این مقاله سعی خواهیم کرد تا با واژه Bounce rate آشنا شویم و تعدادی از دلایل خروج کاربران در اولین بازدید از وب سایت را بررسی نمائیم و همچنین راه کارهایی برای کاهش میزان خروج کاربران از وب سایت – Bounce rate – ارائه کنیم .

Bounce rate چیست ؟ webtarget.ir

Bounce rate چیست ؟

لغت Bounce در زبان انگلیسی به معنی گزاف گویی و پس زدگی معنی می شود و Bounce rate را به طور لغوی می توان میزان پس زدگی نامید .

Bounce rate مقیاسی است مناسب جهت بررسی میزان فعالیت کاربران در سایت . می توان دلایل عمده کاهش فعالیت کاربران در سایت را مواردی دانست که موجب آزار و هم چنین گیج شدن آن ها در وب سایت می شوند. عدم تمرکز کاربران در سایت می تواند در نتیجه استفاده بیش از حد از انیمیشن و هم چنین استفاده از رنگ های نا مناسب برای وب سایت باشد . عوامل آزار دهنده می توانند navigation ضعیف ، پیغام های خطای نامناسب و استفاده از فونت های نامناسب و ناخوانا باشند. برای سنجش میزان Bounce rate در وب سایت خود میتواند از ابزار رایگان گوگل – Google Analytics – استفاده نمائید .

در اینجا ۶ عامل کلی را که موجب کاهش Bounce rate می شود را بیان می کنیم :

۱ – استفاده از user interface مناسب

اولین موردی که می تواند موجب آزار یک کاربر شود استفاده از user interface نا مناسب است . در بالاترین قسمت سایت navigation قرار می گیرد که طراحی آن باید به گونه ای باشد که استفاده از آن آسان بوده و مهم تر از همه واضح و روشن باشد.

هم چنین مطمئن شوید که navigation سایت ساده بوده و مبرا از هر گونه موارد غیر ضروری باشد. مکان و موقعیت عناصر اصلی سایت باید به گونه ای قابل پیش بینی باشد. به عنوان مثال box های جستجو ، navigation، لوگو ها و دکمه ها باید در جاهایی گذاشته شوند که کاربر انتظار دارد . فرم های نا مناسب اغلب نقش ویژه ای در افزایش خروج کاربران یا افزایش bounce rate در سایت دارند . فرم ها باید به گونه ای باشند که پر کردن آن ها سریع و آسان باشند . هم چنین label آن ها باید واضح باشند و از رنگ هایی استفاده شود که کاربر را مشغول و سرگرم نماید . فرم های طولانی به چندین فرم کوتاه تر شکسته شوند و ترتیبی داده شود که کاربر بداند در کجای مسیر قرار گرفته است و چند مرحله دیگر باید طی کند تا کارش به پایان برسد.

۲ – استفاده از عکس های با کیفیت و مرتبط با موضوع

وقتی کاربران عکس های عام و general را بر روی وب سایت می بینند تصور می کنند که وب سایت جعلی و غیر واقعی است . عکس های متناسب و زیبا سرمایه ایست بسیار معقول برای سایت . عکاس های خوبی را استخدام کنید تا از محصولاتتان ، موقعیتتان و … عکس بگیرند . مطمئن شوید عکس هایی را که انتخاب می کنید متناسب و مرتبط با موضوع باشند و موجب آزار کاربر نشوند . هم چنین عکس ها بهتر است رنگ هایی متناسب با رنگ بندی وب سایت داشته باشند .

۳ – استفاده از رنگ های جالب و سرگرم کننده

بهتر است برای theme از رنگ های زنده و جذاب استفاده نمایید . استفاده از رنگ های فوق العاده کم رنگ و روشن موجب آزار چشم کاربر و افزایش bounce rate می شود مگر اینکه موضوع سایت کودکان باشند .

انتخاب رنگ سایت باید متناسب با موضوع سایت باشد مثلا اگر موضوع وب سایت سلامتی است از رنگ های آبی و سبز استفاده نمایید . می توانید در انتخاب رنگ از رنگ محصولات یا لوگو ها یا عکس هایی که توسط کارفرمایان ارائه می شوند استفاده نمایید. یکی دیگر از مواردی که می تواند به شما در انتخاب رنگ کمک نماید چک کردن سایت رقبا است

۴- استفاده از فونت های خوانا

مطمئن شوید که کاربران می توانند عناوین ، پاراگراف ها و لینک ها را به راحتی بخوانند . فونت های واضح و روشنی را انتخاب نمایید که به سرعت و به راحتی قابل خواندن باشند . هم چنین رنگ فونت باید با رنگ پس زمینه تضاد داشته باشد به عنوان مثال نباید فونت صورتی روی پس مینه قرمز گذاشته شود . سایز فونت ها هم باید به گونه ای قابل خواندن باشند . استفاده از فونت های دست نویس مثلا نستعلیق یا فونت هایی با سایز کوچک ، برای پاراگراف های طولانی به هیچ وجه ایده مناسبی نیست .

استفاده از رنگ ها و سایز های مناسب برای عناوین و پاراگراف ها باعث می شود که کاربر احساس راحتی نماید .فضای خالی و سفید بر روی خوانایی بسیار تاثیر گذار است . تو در تو بودن کاراکترها باعث سخت تشخیص دادن کاراکترها و لغات و در نتیجه زود خسته شدن کاربران می شود . فونت های استاندارد خالی از این گونه نواقص می باشند. فضای خالی میان خطوط به خصوص در پاراگراف های بزرگ بر روی خوانایی بسیار تاثیر گذار است .

۵- طراحی متناسب با نوع برند

رنگ ها ، لوگو ها ،فونت ها ، لینک ها ، دکمه ها ، input ها و پس زمینه ها و… همگی نمایش دهنده یک برند یا نام تجاری خواهند بود . تناسب استفاده از اجزاء با نام تجاری میتواند در کاهش Bounce rate تاثیر چشمگیری داشته باشد .

نمایش لوگو در تمامی صفحات و همچنین داشتن فرمت یکسان برای تمامی صفحات موجب تاکید بیشتر بر روی برند می شود. داشتن پهنای یکسان برای بخش محتوا و سایدبار ، همچنین رنگ و بافت یکسان برای تمامی صفحات و در نهایت داشتن هدر و footer یکسان در تمامی صفحات موجب کاهش bounce rate می شوند. هدر ها و footer ها نقش بزرگی در نمایش design یک سایت و جذب مشتری دارند . استفاده از رنگها و تصاویر سازمانی و همچنین المانهای یکپارچه در تمامی رسانه ها از یک نام تجاری موجب افزایش اعتماد برای یک نام تجاری خواهد شد .

۶- استفاده از feedback های واکنشی

عوامل قابل کلیک مثل دکمه ها و لینک ها باید به گونه ای طراحی شوند که کاربر متوجه قابل کلیک بودن آن ها بشود . علاوه بر عوامل قابل کلیک باید به کاربر دستورالعمل واضح و روشنی جهت پر کردن فرم ها یا کلیه فرایند های موجود در وب سایت داده شود تا کاربر بداند چه موقع کارش به پایان می رسد.

پیغام ها و توضیحات خطا در صورتی که به گونه ای مناسب طراحی نشوند خود می توانند عاملی مهم در افزایش bounce rate باشند . مثلا اگر در فرمی خطایی صورت گرفت پیغام خطا در همان قسمت input وارد شود و از نمایش پیغام خطا توسط pop up اجتناب شود .

اگر از پیغامی جهت راهنمایی یا دادن دستورالعمل به کاربران استفاده می کنید سعی کنید از جملات مثبت استفاده نمایید . از به کار بردن لغاتی چون – خطا – ، – اشتباه – ، – باید – ،…. اجتناب کنید و سعی کنید از لغات مثبت تری استفاده نمایید که کاربر احساس حماقت و جهالت نکند .


سادگی و صداقت در ارائه اطلاعات در وب سایت بهترین و ماندگارترین راه در کسب ترافیک و کاربران خوشحال است

این نوشته توسط خانم لیلا طاهری واحد برای وب تارگت ترجمه و نوشته شده است . امیدواریم شاهد فعالیت بیشتر ایشان باشیم . نظرات سازنده شما میتواند ما را در ادامه راه دلگرم و خشنود نماید .



نویسنده / مترجم : امیر سروری

امیر سروری هستم علاقه مند به بازاریابی و تبلیغات آنلاین , طراحی وب سایت و البته آموزش


۲۵ دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است


  1. مهدخت
    28 فوریه 2012

    مرسی جالب بود :)




  2. سوران خضري
    28 فوریه 2012

    نکات خوبی رو یادآوری میکرد. مرسی




  3. صالح
    28 فوریه 2012

    مقاله خوبی بود. نکات مفیدی داشت. ممنون




  4. نیلوفر اسدی
    28 فوریه 2012

    مرسی خیلی مفید بود




  5. علی
    28 فوریه 2012

    با تشکر از مقاله مفید شما




  6. امیر صباحی
    28 فوریه 2012

    ممنون از مقاله خوبتون. مخصوصا مورد شماره ۱ و ۵ که خیلی‌ برای من مفید.

    سپاس




  7. علیرضا
    2 مارس 2012

    جالبه. مرسی




  8. ام البنین
    17 مارس 2012

    به نکات خوبی اشاره کردید ممنون سعی می کنم به اونا عمل کنم و بازم به اینجا سر بزنم به دوستام هم سایتتون رو معرفی کنم




  9. آرمان
    21 مارس 2012

    خداوکیلی خیلی خیلی خوب بود .. راستی label چیست که توی فروم ها استفاده میشود ؟




  10. پدرام
    31 مارس 2012

    واقعا عالی بود .دستتون درد نکنه




  11. HTML5 ساز
    7 آوریل 2012

    بسیار عالی ممنون



  12. مطلب مفیدی بود … ممنون




  13. میترا
    19 می 2012

    نکات جالبی بود
    ممنونم




  14. سرگرمی
    10 ژوئن 2012

    نکات مهمی بودن




  15. تفریحی
    22 ژوئن 2012

    ممنون مطالب عالی هستش استفاده کردیم




  16. ای تی وب سایت
    22 ژوئن 2012

    تمام ۶ تا نکته عالی بودندممنون سایتتون عالیه




  17. Akbar
    17 جولای 2012

    ممنون.
    مطالب مفیدی بود.
    تشکر




  18. morteza
    23 جولای 2012

    خوب و مفید، با تشکر




  19. سامان
    8 نوامبر 2012

    توضیحات خوبی در باره Bounce rate دادید ممنون




  20. مرسده
    12 نوامبر 2012

    عااااااااااالی بود




  21. amir ghasemi
    30 مارس 2013

    با عرض سلام و ادب
    مطلب بسیار جالب و کاربردی بود
    خیلی ممنونم




  22. محمد تقی زاده
    1 آگوست 2013

    سلام جناب سروری
    من یه درخواست ازتون داشتم که از طریق تماس با ما هم عنوان کردم اما جوابی نگرفتم
    شما سال ۸۸ در سایت http://www.ittutorial.ir/ مطلبی با عنوان “آموزش طراحی وب سایت و کدنویسی (از ابتدا تا انتها)” منتشر کردید.
    در حال حاضر لینکهای این سایت و لینک عکسهای این سایت با مشکل مواجه شده و هیچ کودوم از فایل ها و عکسهاش قابل دریافت و مشاهده نیست
    لطفا لطفا لطفا فایل پی دی اف این آموزش رو که توی همون پست برای دانلود گذاشته بودید رو برای من ایمیل کنید یا حد اقل لینک درستش رو برام ایمیل کنید تا بتونم از اون آموزش مفید استفاده کنم
    پیشاپیش ممنون




  23. ali
    11 مارس 2015

    ممنون خیلی عالی بود به انتظار مطالب مشابه.




  24. هانیه غفرانی
    24 آگوست 2015

    با تشکر از مطلب آموزنده سایت



دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2021 وب‌تارگت

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.