هشت مرحله مهم در طراحی وب سایت

طراحی و در واقع ساخت و ایجاد یک وب سایت مراحل بسیاری را شامل می شود که هر یک از این مراحل به صورت موازی از اهمیت ویژه ای برخوردارند


۱۰ دیدگاه اصول طراحی وب سایت چهارشنبه, ۱۰ام آذر , ۱۳۸۹ 11769 بازدید

داشتن یک وب سایت برای ارائه خدمات ، محصولات و یا توانائیها در دنیای امروز لازم و ضروری به نظر میرسد . بسیاری از افراد ، سازمانها ، شرکتها در داخل کشور ضرورت داشتن یک وب سایت را درک کرده اند اما آیا روشهای استفاده از یک وب سایت را نیز درک کرده اند و یا اینکه وب سایتهای آنها جوابگوی نیازهای مخاطبانشان هست و استانداردهای اولیه طراحی وب در آنها رعایت شده است؟

طراحی و در واقع ساخت و ایجاد یک وب سایت مراحل بسیاری را شامل می شود که هر یک از این مراحل به صورت موازی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. به بیان ساده تر مراحل ایجاد و طراحی یک وب سایت به صورت حلقه های زنجیر به یکدیگر متصلند و ضعف و یا نبود یک حلقه می تواند بر روی کیفیت یک وب سایت تاثیر بسیاری داشته باشد . کلیه مراحل ساخت یک وب سایت باید به صورت برنامه ریزی شده ، هدفمند و گام به گام پیش رود تا در نهایت به نتیجه ای مطلوب برسد. شاید خواندن مطالب زیر با توجه به ترتیب آنها بتواند در تعیین برنامه و هدف شما در ساخت یک وب سایت تاثیر گذار باشد.

مرحله اول : اهداف و استراتژی وب سایت

ابتدایی ترین گام در طراحی یک وب سایت بررسی و تعیین اهداف ، سیاست و استراتژی وب سایت شما در نحوه معرفی و ارائه خدمات ، نوع و نیاز مخاطبان ، امتیازات رقابتی ،نحوه ارتباط با مخاطبان و … می باشد. بررسی و مطالعه دقیق در این مرحله می تواند در بازدهی و بهره وری وب سایت و تبلیغات شما بسیار تعیین کننده و سودمند باشد . برای تعیین اهداف و استراتژی وب سایت تان موارد زیر را مدنظر قرار دهید :

  • هشت مرحله مهم در طراحی وب سایت
  • هدف شما از داشتن وب سایت
  • نوع مخاطبان
  • نوع خدمات
  • تحلیل خواسته های مخاطبان
  • فضای رقابتی و ویژگیهای رقابتی

مرحله دوم : محتوا

بدون شک محتوا و مطالب درون وب سایت شما مهمترین قسمت وب سایت شما را تشکیل میدهند.با توجه به اهداف ، نوع مخاطبان و … اطلاعات موجود در وب سایت شما باید به روشنی گویای نوع فعالیت و خدمات شما باشد.ارائه اطلاعات علمی ، ساده ، گویا و همراه با استفاده از نگارش مناسب در ارتباط با نوع فعالیت و محصولات و یا خدمات شما می تواند تمامی نیازهای مخاطبان رابر طرف نماید و انها را در استفاده از خدمات و یا محصولات شما ترقیب و متقاعد کند.

مرحله سوم : طبقه بندی اطلاعات ، چینش محتویات ، نوع نگارش و دسترسی وب سایت,

پس از مرحله انتخاب و تعیین اهداف ، استراتژی و سیاست وب سایت و محتوای وب سایت نحوه در دسترس قرار دادن و ارائه اطلاعات در اولویت سوم قرار دارد.تصور کنید که شما ارائه دهنده خدمات خاصی هستید و یا شاید مخاطبان شما آشنایی کامل با خدمات و یا محصولات شما ندارند؟ در این حالت وظیفه شما ارائه توضیحات لازم و کافی و همچنین برطرف کردن ابهامات و سوالات احتمالی و متداول است. دو حالت برای ایجاد ابهام و عدم پاسخ به مخاطب وجود دارد.

  • • وجود نداشتن و یا مبهم بودن اطلاعات.
  • • در دسترس نبودن و عدم هدایت صحیح مخاطب برای کسب اطلاعات.

این نکته بسیار مهم است که بدانید اگر مخاطب ابهام و یا سوال بدون جوابی در مورد خدمات و یا محصولات شما داشته باشد ، بدنبال منابع دیگری برای پاسخ دادن به سوالات خود و رفع ابهام می گردد و این یعنی از دست دادن مخاطب.

مرحله چهارم : گرافیک وب سایت

یکی از مهمترین و کلیدی ترین نکات در یک وب سایت گرافیک وب سایت است.با توجه به فضای رقابتی و شلوغ دنیای وب جلب توجه مخاطب در مرحله ابتدائی قرار دارد. تصور کنید که قصد دیدن یک وب سایت را دارید که از نظر زمان بار گذاری و یا بالا آمدن بسیار کند و از نظر نمای ظاهری نکته ای برای جلب توجه شما ندارد هر چند که شاید مطالب بسیار مفید و یا خدمات بسیار خوبی ارائه دهد.در اکثر موارد شما این وب سایت را خواهید بست و به سراغ وب سایت دیگری خواهید رفت. با توجه به مطالعات و تجربیات ما در زمینه طراحی و توسعه وب ، بر این اعتقادیم که رعایت اصل ” خلاقیت همراه با سادگی ” می تواند فضایی بسیار زیبا و کارآمد در وب سایت شما ایجاد کند.در این راه انتخاب رنگها و طرح های مناسب با فضای کاری شما بسیار تعیین کننده است. ذکر این نکته بسیار مهم است که گرافیک وب شاخه ای جدا از گرافیک چاپ است و طراحی در وب اصول و استانداردهای مختص به خود دارد.

مرحله پنجم : رعایت استانداردها در طراحی

استانداردها کمک می کنند تا مطمئن شویم که تمام افراد به اطلاعاتی که ما تامین میکنیم دسترسی دارند و همواره توسعه وب را سریعتر و لذت بخشترمی کند. استانداردها کمک می کنند که وب سایت شما در تمامی مرورگرها به صورت یکسان نمایش داده شوند ، توسعه آنها راحتتر انجام گیرد ، توسط موتورهای جستجو دقیقتر و سریعتر رتبه بندی و تحلیل شوند و ….

مرحله ششم : مدیریت وب سایت

امروزه وب سایتهای داینامیک و پویا سهم عمده ای از دنیای وب را تشکیل میدهند. این وب سایتها با استفاده از زبانهای برنامه نویسی و بانکهای اطلاعاتی به وجود می آیند و حرکت می کنند. با توجه به گستردگی زبانهای برنامه نویسی تحت وب ، عناصر : علم روز ، تجربه و خلاقیت در استفاده از زبانها و بانکهای اطلاعات نقش تعیین کننده ای در بازدهی و بهره وری وب سایت شما دارد .در وب سایتهای داینامیک بخشی با عنوان مدیریت وب سایت ، برای مدیریت ( بروزرسانی ، ویرایش و … ) اجزاء و مطالب وب سایت در اختیار شما قرار میگیرد. سادگی در نحوه استفاده ، امکانات و امنیت از نکات مهم در مدیریت وب سایت هستند. این بخش توسط مخاطبان عادی وب سایت شما غیر قابل رویت می باشد و در عین حال قسمت اصلی تشکیل دهنده وب سایت های داینامیک است.

وب سایت داینامیک و استاتیک چیست ؟

می توان وب سایت ها را با توجه به نحوه در دسترس قرار دادن اطلاعات ، مدیریت و یا ویرایش اطلاعات به دو گروه استاتیک و داینامیک تقسیم بندی نمود. در تصور عامیانه ” داینامیک ” به وب سایتهایی گفته می شود که دارای تصاویر و یا اجزاء متحرک هستند و وب سایت های “استاتیک” دارای فضایی غیر متحرک !؟ بر خلاف تصور عامیانه ، تفاوت وب سایتهای داینامیک و استاتیک در توانایی و یا عدم توانایی در مدیریت ، ویرایش و بروز رسانی محتویات وب سایت خلاصه میشود. به این معنی که در وب سایتهای استاتیک مطالب و محتویات غیر قابل ویرایش و تغییر هستند و در وب سایتهای داینامیک قابلیت مدیریت مطالب ، محتویات و اجزاء ، به صورت انلاین وجود دارد.

مرحله هفتم : بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو SEO

برای کسب رتبه بهتر و کسب مخاطبان بیشتر به صورت هدفمند ( کسب مخاطبانی که واقعا به دنبال خدمات ما هستند ) از موتورهای جستجو ، بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو امری لازم و ضروریست ، بهینه سازی وب سایت یک شاخه جدا از طراحی وب سایت نیست و طراحان وب باید راههای بهینه سازی وب سایتها را برای موتورهای جستجو به خوبی بدانند و در طول طراحی و کد نویسی یک وب سایت رعایت کنند. بوسیله بهینه سازی سایت موتورهای جستجو ،راحتتر ، سریعتر و دقیقتر وب سایت ما را بررسی می کنند .برای بهینه سازی که امروزه شاخه ای از فعالیتهای تحت وب است و به صورت آکادمیک در دانشگاه های معتبر دنیا آموزش داده می شود روشهای متفاوتی وجود دارد.گاهی عدم آگاهی و یا استفاده نا مناسب از این تکنیکها باعث نتایج معکوس می شود.به این معنا که موتورهای جستجو وب سایت شما را تحریم می کنند. بنابراین انتخاب روش صحیح و استاندارد بسیار مهم است

این نکته بسیار مهم است که بخش عمده ای از بازدید کنندگان شما به دلیل مطالب مفید ، طراحی مناسب ، و خدمات خوب شما ، به وب سایت شما می آیند و تمامی موارد در مورد یک وب سایت به صورت زنجیره ای به یکدیگر پیوسته اند و شاید ضعف یکی از حلقه های این زنجیر باعث عدم بهره وری وب سایت شما باشد. اینکه تکنیکهای بهینه سازی به چه روش و ترتیبی اعمال شود ، در جایگیری و رتبه بندی شما در موتورهای جستجو بسیار تایین کننده است. پروسه منطقی و استاندارد زیر می تواند بسیار مفید باشد :

  • • استاندارد سازی کدهای HTML ، CSS و .. در وب سایت شما
  • • ایجاد ساختار مناسب در وب سایت برای سهولت دسترسی موتورهای جستجو به وب سایت شما
  • • بررسی رقبای شما
  • • بررسی کلمات کلیدی مرتبط با محتوای وب سایت شما
  • • بهینه سازی متون وب سایت شما
  • • ایجاد لینکهای مناسب و مرتبط با وب سایت شما برای افزایش PageRank و رتبه در موتورهای جستجو
  • • تبلیغات هدفمند

مرحله هشتم : تبلیغات

حال تصور کنید که وب سایتی بسیار زیبا همراه با مطالب بسیار مفید و کاربر پسندی دارید . کاربران چگونه می توانند وب سایت شما را پیدا کنند و به آن دسترسی پیدا کنند؟ یکی از مهمترین مسائل در کسب موفقیت و بازدهی یک وب سایت تبلیغات مناسب و هدفمند آن وب سایت است.این نکته را دوباره بیان می کنیم که تبلیغات باید به صورت هدفمند صورت گیرد و استفاده از تکنیکهای غیر استاندارد برای تبلیغات می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.



نویسنده / مترجم : امیر سروری

امیر سروری هستم علاقه مند به بازاریابی و تبلیغات آنلاین , طراحی وب سایت و البته آموزش


۱۰ دیدگاه برای این نوشته ثبت شده است


  1. اکبر
    ۱۶ آذر ۱۳۸۹

    بسیار خوب و جامع بود، امیدوارم که موفق باشید در کاری که شروع کردید




  2. هوشمند
    ۲۲ بهمن ۱۳۸۹

    دمت گرم




  3. بهنام
    ۱۷ فروردین ۱۳۹۰

    من همیشه برام سوال بوده که تبلیغات هدفمند یعنی چی؟ این مفهوم رو چه طور میشه توضیح داد، اگر یه مقاله در این زمینه قرار بدین خیلی خوبه. اینکه چطور انتخابی خوب برای تبلیغات داشته باشیم. ممنون




  4. مجتبي
    ۱۸ مرداد ۱۳۹۰

    سلام امیرجان خیلی مطالب خوبی ارائه میدی من که خیلی استفاده کردم

    می خواستم بدونم کتاب یا سی دی آموزشی درمورد گرافیک در طراحی وب سایت اینکه از چه رنگ بندی هایی استفاده کنیم تا ظاهر سایت جذاب بشه سراغ نداری ؟




  5. kourosh
    ۷ مهر ۱۳۹۰

    بسیار عالی بود




  6. nima
    ۲۰ مهر ۱۳۹۱

    دمتون گرم وی میتونید از صفر یاد بدید چطور یک سایت بسازیم html رو قریبن بلدم ولی نمیدونم از کجا شروع کنم میشه کمک کندر چه طوی سایت چه به ایمیم بفرستید




  7. یوتاب
    ۲۸ تیر ۱۳۹۲

    وب امروز دیگه مثل قدیم تنها، جایی برای تبادل اطلاعات نیست. وب امروز محل سکونت درجه ۱، تنها محل کسب و کار و بزرگترین کانون تبلیغات برای عده کثیری از مردم هستش. شاید کوچکترین خدمت مقالاتی قدرتمند مثل این مقاله، اطلاع رسانی باشه ولی اینگونه مقالات می تونن واقعاً انعکاسی در حد تغییر سرنوشت یا رهایی افراد از ورشکستگی و نابود شدن زندگی هاشون داشته باشن.

    مقاله شما رو می پسندم!




  8. mohammad
    ۱۳ اسفند ۱۳۹۲

    دستتون درد نکنه کمتر کسی مثل شما پیدا میشه امیدوارم همیشه موفق باشید.




  9. s
    ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

    خدا بگم چیکارتون کنه.
    اینقد مقالاتتون خوبه که منبع امتحان پایانترممون مقالات طراحی وب سایت شماست!!! :)
    ینی اگه نمره نگیرم من و میدونم و وب تارگت و دوستان هکر
    :))))))))))))))




  10. ali
    ۲۲ اسفند ۱۳۹۳

    استاردارد های تبلیغات را کجا پیدا کنم؟ ممنون



دیدگاه خود را بنویسید





نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کامنت های شما بعد از تأیید توسط نویسنده وبلاگ، منتشر خواهند شد.

لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به پست بالا باشد. اگر حرف دیگری دارید و یا قصد تماس با من را دارید، از فرم تماس استفاده کنید.

شما میتوانید با مراجعه به سایت گراواتار یک آواتار اختصاصی برای خود تعریف کنید، تا در کنار نام شما نمایش داده شود

برای قرار دادن کدهای نمونه می توانید از تگ های [php] ، [html] ، [css] و [js] استفاده کنید.
به عنوان مثال کدهای php را می توان به صورت زیر قرار داد:
[php] var $whoLoveIranians = "WebTarget!"; [/php]



کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت وب تارگت محفوظ است ©2017 webtarget.ir

استفاده از مطالب وب سایت در سایر وب سایت‌ها و نشریات چاپی با ذکر منبع آزاد است.